Skip to content

AKTUALNOCI


Szkolenie eTwinning

20 listopada 2017 roku w II Liceum Oglnoksztaccym w Koskich odbyo si szkolenie dotyczce korzystania z programu eTwinning oraz tworzenia projektw z partnerami zagranicznymi. Szkolenie prowadzi Pan Waldemar Tomala, trener warsztatw komputerowych programu eTwinning. W szkoleniu uczestniczyli: Pani Dyrektor Beata Salata, Pani Wicedyrektor Joanna Fornal, Pani Izabela Zapaa, Pani Agnieszka Woniak, Pani Ewa Krl-Zmieniecka, Pan Piotr Wojna, Pani Marlena Bernacka-Pluta, Pan Adam Pancer, Pani GalynaSemanyuk, Pani Paulina Jankowska-ukasiewicz oraz Pani Magdalena Siatkowska.

Zachcamy do tworzenia projektw na platformie eTwinning!


W ramach upowszechniania zgromadzonej wiedzy i dowiadczenia zdobytego podczas realizacji projektu ?CLIL przyszoci nauczania? rusza projekt ?The change starts now?, ktrego pomysodawc jest nauczycielka jzyka angielskiego Magdalena Siatkowska. 16 padziernika 2017r. zosta on przyjty do realizacji przez komisj programu eTwinning. Partnerami bd szkoy z kilku krajw europejskich. Wspzaoycielem i wspkoordynatorem jest Pani Donatella Verroti, nauczycielka jzyka angielskiego w szkole IPSIAS Di Marzio Michetti mieszczcej si we Woszech.

CERTIFICATE


Let?s CLIL

Wraz z rozpoczciem nowego roku szkolnego 2017/2018 w II Liceum Oglnoksztaccym im. Marii Skodowskiej-Curie rusza nowy projekt ?Let?s CLIL? realizowany ze rodkw Europejskiego Funduszu Spoecznego, Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwj (PO WER) w ramach projektu ?Ponadnarodowa mobilno kadry edukacji szkolnej?.

Data rozpoczcia projektu: 01.09.2017., a jego zakoczenie to 31.08.2019.

Projekt ma na celu zdobycie niezbdnych umiejtnoci i wiedzy do wdroenia dwujzycznoci w organizacji oraz podniesienie kompetencji kulturowych uczestnikw, ktrymi s nauczyciele II LO.

Realizacja projektu pozwoli wesprze wdraanie dwujzycznoci, ktra od roku szkolnego 2017/2018 jest realizowana w klasie dwujzycznej 1C.

Dziaania podjte przez II LO realizuj koncepcj rozwoju szkolnictwa w ramach projektu ?witokrzyskie dwujzyczne? promowan przez Marszaka Wojewdztwa witokrzyskiego.


LEKCJA OTWARTA ?DER BAU DER ERDE- ZUSSAMMENFASSUNG?

Magorzata witakowska nauczycielka geografii i jzyka niemieckiego przeprowadzia w dniu 14.06.2017 lekcj otwart geografii w jzyku niemieckim w ramach realizowanej innowacji pedagogicznej. W lekcji uczestniczya grupa uczniw z klasy 1 C1 rozszerzajca obydwa przedmioty. Podczas zaj nauczycielka wykorzystaa szereg metod poznanych podczas kursu ?English for Effective Communication? zrealizowanego

w Oxfordzie w ramach projektu ? CLIL przyszoci nauczania?. Zastosowane metody aktywizoway uczniw i uatwiay sprawdzenie i utrwalenie wiedzy zdobytej na lekcjach dotyczcych budowy geologicznej Ziemi oraz rodzajw ska i mineraw. Zajcia uatrakcyjnia moliwo wykorzystania materiaw w jzyku niemieckim na tablicy interaktywnej. Polecane linki to:


Upowszechnianie efektw projektu wrd uczniw w wojewdztwie

Dnia 30 maja 2017r. na dziewitej anglojzycznej konferencji w ramach cyklu ?Dwujzyczne witokrzyskie? dyskutowano o korzyciach oraz wyzwaniach zwizanych

z dwujzycznoci w XXI wieku.W spotkaniu, wzio udzia 240 uczniw gimnazjw

oraz licew oglnoksztaccych z wojewdztwa witokrzyskiego. Odbyo si ono w Sali Rycerskiej Muzeum Okrgowego w Sandomierzu. Konferencja zostaa zorganizowana

przez Marszaka Wojewdztwa witokrzyskiego, Adama Jarubasa, we wsppracy ze Starostwem Powiatowym w Sandomierzu oraz renomowanym Liceum Oglnoksztaccym Collegium Gostomianum. Jak zwykle gos zabrali uczniowie. W dyskusji panelowej wystpili m.in. gocie z II LO im. Jana niadeckiego w Kielcach, Gimnazjum im. Juliusza Verne?a

w Kielcach oraz uczennica naszej szkoy Kamila Gbaa.


Upowszechnianie efektw projektu wrd nauczycieli w wojewdztwie

Dnia 28 maja 2017r. dyrektor Beata Salata oraz koordynator projektu Izabela Zapaa wystapiy w roli prelegentek na konferencji ?Nauczanie dwujzyczne i zmiany w nowej podstawie programowej jzyka obcego dla szk podstawowych?. Uczestnikami konferencji byli nauczyciele i dyrektorzy ze szk w wojewdztwie witokrzyskim zainteresowanych wprowadzeniem dwujzycznoci w swoich organizacjach.

Pani dyrektor przedstawia najwaniejsze prawne aspekty wdraania dwujzycznoci w szkole ponadgimnazjanej oraz mwia o dotychczasowym dowiadczeniu z dwujzycznoci. Izabela Zapaa zaprezentowaa korzyci dla uczniw, szkoy, nauczycieli oraz przedstawia i omwia przykadowe tematy, wiczenia, oraz scenariusze lekcji. Materiay te powstay w ramach projektu CLIL przyszoci nauczania. Omwiono rwnie jak nauczyciele przygotowywali si do pracy w klasach dwujzycznych oraz o moliwociach i korzyciach pyncych z moliwoci uczestnictwa w projektach Erasmus+ KA1.


Klasa dwujzyczna

Test sprawdzajcy poziom jzyka angielskiego do klasy humanistycznej dwujzycznej odbdzie si dnia 19.05.2017 r. o godz. 13:00 w II LO w Koskich.
Udzia w tecie nie wymaga wczeniejszej rejestracji. Przed przystpieniem do testu naley przedstawi dokument ze zdjciem potwierdzajcy tosamo (dowd osobisty, paszport, legitymacja szkolna).
Kontakt: Sekretariat tel. 41 260 49 19, lo2konskie@poczta.fm

W ramach upowszechniania efektw dziaa projektowych, 20 kwietnia 2017 wkieleckiej Filharmonii odbya si konferencja pt.?Bilingualism for an Effective Communication In aGlobalised World?, ktrejorganizatorem by Urzd Marszakowski Wojewdztwa witokrzyskiego, awsporganizatorami II Liceum Oglnoksztacce im.Marii Skodowskiej-Curie wKoskich orazEcho Dnia. Opraw konferencji zajli si uczniowie klas jzykowych 1C1 oraz2C1 II LO, w ktrych wdraane s efekty projektu ?CLIL przyszoci nauczania?. Uczniowie Ci uczestnicz rwnie w projekcie Erasmus + KA2 APPLES.

Podczas konferencji uczniowie II LO, uywajc jedynie jzyka angielskiego, omawiali kwesti dwujzycznoci podczas wasnych prezentacji orazwdyskusji panelowej. Prezentacj pt.?Getting Itchy Feet? przedstawiy Paulina Cukrowska iKamila Gbaa, kolejn pt.?How toget tobilingualism? wygosi Pawe Sosnowski, awdyskusji panelowej wziy udzia Anna Zamachowska, Dominika Frc, Patrycja Godzisz orazWeronika Polak.

Wicej natemat konferencji mona przeczyta nastronach:

http://www.sejmik.kielce.pl/item/54175-wojewodztwo-swietokrzyskie-staje-sie-dwujezyczne

http://www.echodnia.eu/swietokrzyskie/wiadomosci/kielce/a/konferencja-dwujezyczne-swietokrzyskie-w-filharmonii,12006235/


Promocja klasy dwujzycznej w miecie i powiecie

W ramach dziaa projektu 2016-1-PL01-KA101-024063, dnia 6 kwietnia 2017 r. p. dyrektor Beata Salata oraz nauczycielka jzyka angielskiego Izabela Zapaa uczestniczyy w zebraniu z rodzicami uczniw klas III Gimnazjum nr 1 w Koskich. Spotkanie miao na celu przedstawienie i wyjanienie koncepcji ksztacenia dwujzycznego oraz zaprezentowanie nowej oferty edukacyjnej II Liceum Oglnoksztaccego zwizanej z tym rodzajem edukacji.

Udzia w tym spotkaniu jest kolejnym, z serii prelekcji, w ktrych dyrekcja II LO wraz z zaangaowanymi nauczycielami zapoznaje uczniw i rodzicw ze szk koneckich oraz gminy i powiatu z tematem nauczania dwujzycznego. Od 24.04.2017 r. II LO rozpoczyna kolejny etap promocji penej oferty II LO.


Upowszechnianie wiedzy wrd nauczycieli II LO

W ramach upowszechniania efektw projektu CLIL przyszoci nauczania przygotowana zostaa prezentacja majca na celu zapoznanie nauczycieli II LO z wymogami i zasadami nauczania dwujzycznego na IV etapie edukacyjnym. Na spotkaniu Zespou rekrutacyjno-promocyjnego nauczyciele zostali zapoznani z koncepcj edukacji dwujzycznej w Polsce. Mwiono rwnie o pyncych z niej korzyciach dla uczniw, ale i nauczycieli i szkoy. Omwiono rwnie plan wdroenia nauczania dwujzycznego w klasie humanistycznej w II LO. Spotkanie to byo rwnie okazj do wymiany spostrzee, opinii, wiedzy oraz dowiadcze zwizanych z dwujzyczn edukacj modziey jak rwnie przygotowaniu nauczycieli do nauczania w podejciu CLIL

Klasa dwujezyczna w II LO w Koskich

Liczba pobra:354


W zwizku z dziaaniami w ramach projektu Erasmus + akcja KA1,dnia 29.03.2017 miay miejsce lekcje pokazowe prowadzone dwujzycznie pt. ?The music will rock you? z wiedzy o kulturze i ?Human as a social unit?z wiedzy o spoeczestwie. W wydarzeniu uczestniczyli uczniowie i nauczyciele z gimnazjw w Koskich, Miedzierzy, Supi Koneckiej, Radoszyc oraz Ostrowca witokrzyskiego.

Lekcj poprzedzia interesujca prelekcja Doradcy Marszaka Wojewdztwa witokrzyskiego, Pana Andrzeja ukasika, dotyczca wartoci i korzyci jakie niesie dwujzyczno. Dziki wsppracy z Urzdem Marszakowskim w Kielcach, uczniowie II Liceum Oglnoksztacce w Koskich maj moliwo cyklicznego udziau w konferencjach promujcych rozwj kompetencji jzykowych zdobytych poprzez uczenie si w rodowisku CLIL.

Dziki dowiadczeniu i wiedzy zdobytej podczas szkole i kursw ?CLIL Secondary?oraz ?Sensitization training about migration, racism, discrimination, culture and diversity? nauczycielki przygotoway materiay dydaktyczne niezbdne do przeprowadzenia lekcji. Modzie obserwujca lekcje, miaa moliwo ledzi ich tok, co wpyno na pozytywny odbir treci oraz dao im poczucie partycypowania w zajciach. Uczniowie II LO, ktrzy brali udzia w lekcjach, to modzie, ktra uczestniczy w projekcie Erasmus + akcji KA2 A.P.P.L.E.S. W pracy na lekcjach wykorzystywali wiedz i dowiadczenie uzyskane poprzez udzia w tym projekcie. Po skoczonej lekcji, omwiono rwnie proporcje uycia jzyka obcego w stosunku do jzyka ojczystego. Wyjaniono czym jest dwujzyczno, a take cele, zaoenia przedmiotw i przeprowadzonych lekcji.

Wydarzenie to miao za zadanie upowszechnianie efektw zdobytej wiedzy i umiejtnoci, a take promocj klasy dwujzycznej bdcej efektem powyszych dziaa. Starania te odniosy pozytywny skutek, jako e w trakcie dyskusji, modzie wyrazia swoje zainteresowanie nauk w tej klasie.


Wsppraca z Goethe Institut.

Magorzata witakowska, wykorzystujc wiedz i dowiadczenie zdobyte na kursie zagranicznym oraz krajowych, dokonaa analizy zgodnoci niemieckich podrcznikwdo geografii nauczanej w podejciu CLIL z polsk podstaw programow. Informacje te zostay przedstawione przez nauczyciela jzyka niemieckiego na konferencji Goethe Institut.

Wizyta w liceum z oddziaami dwujzycznymi w odzi

Dyrekcja i nauczyciele biorcy udzia w projekcie Erasmus + CLIL przyszoci nauczania oraz ci zainteresowani nauczaniem w podejciu CLIL wzili udzia w wizycie w liceum z oddziaami dwujzycznymi w odzi. Uczestniczyli tam w lekcji pokazowej z geografii oraz dyskusji z nauczycielami uczcymi w teje szkole dotyczcej nauczania dwujzycznego. Dyrekcja liceum podzielia si wiedz i dowiadczeniem dotyczcym aspektw prawnych zwizanych z zarzdzaniem tego typu szko oraz organizacji pracy.

Wpyw projektu na uczniw szkoy

Uczniowie, jako prelegenci prezentujcy w jzyku angielskim, mieli okazj podzieli si efektami zdobytej wiedzy na dwch konferencjach zorganizowanych w ramach projektu witokrzyskie Dwujzyczne przez Marszaka woj. witokrzyskiego „Grow Your Passion, Bring More Value! The Role of Attitude in the Acquisition of a Foreign Language? oraz „English As a Prerequisite for the Medical Profession?.Modzie braa rwnie udzia w dyskusji w jzyku angielskim na temat Multiculturalism in the USA w Konsulacie Generalnym USA w Krakowie.


30 listopada 2016 witokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli otworzyo nowy cykl spotka w ramach projektu ?Szkolne Inkubatory Dwujzycznoci?.

Po raz kolejny nauczycielki z II Liceum Oglnoksztaccego im. Marii Skodowskiej-Curie w Koskich zostay zaproszone do wzicia w nim udziau oraz podzielenia si swoim dowiadczeniem w nauczaniu w podejciu CLIL (Content Lnguage Integrated Learning).

Magorzata witakowska opowiedziaa o swoim wieloletnim dowiadczeniu pracy w rodowisku CLIL, ktre zdobya prowadzc geografi w jzyku niemieckim, co zostao przyjte z duym entuzjazmem i zaciekawieniem uczestnikw szkolenia. Przedstawia rwnie metody nauczania jzykw obcych, ktre zaobserwowaa jako uczestniczka kursu jzyka angielskiego w Lake School w Oxfordzie w ramach projektu Erasmus + Akcja KA1. Dziki wsppracy z CDN linki do materiaw z kursu zostay umieszczone na stronie projektu ?Szkolne Inkubatory Dwujzycznoci?.

Magdalena Siatkowska zaprezentowaa swoje powstajce dowiadczenie pracy w nauczaniu w podejciu CLIL uczc angielskiego biznesowego. Opowiedziaa rwnie o kursie CLIL Secondary, ktry odbya w Exeter w Anglii, gdzie poznawaa metody pracy CLIL.

Nauczycielki mwiy take o istocie ksztacenia si i moliwociach rozwoju i zdobywania wiedzy i dowiadczenia jakie daj projekty Erasmus +.

Wicej o dziaaniach w ramach projektu ?Szkolne Inkubatory Dwujzycznoci? mona przeczyta na stronie: https://www.scdn.pl/index.php/dwujzyczno


W dniu 12.10.16 uczestnicy projektu Erasmus+ KA1, w ramach rozwoju i pogbiania wiedzy z zakresu metodologii i wdraania CLIL, wzili udzia w konferencji metodycznejUCZ SI I CZYTAJ W RÓ¯NYCH JZYKACH ? WYBRANE ASPEKTY CLIL.Konferencja jest czci programu Szkolne Inkubatory Dwujzycznoci prowadzonego w wojewdztwie witokrzyskim od 2015r.

Na konferencji wystpiy dr Monika odej z prelekcj dotyczcCLIL – content language for the prospective CLIL teachersoraz mgr Marta Kwiatek, ktra mwia na tematLiterary content in the foreign language classroom?towards principled instructional practice.Obie prezentacje wniosy wiele istotnej wiedzy teoretycznej, ale rwnie nawizyway do wasnych dowiadcze w nauczaniu w podejciu CLIL.
Wanym punktem spotkania byo wystpienie Agnieszki Macek i Artura Stpniaka – zaoycieli prywatnej szkoy dwujzycznej, ktrzy opowiadali o swoich dowiadczeniach we wdraaniu innowacyjnej metody.

http://www.scdn.pl/images/stories/aktual/sid_16/program_konferencji_sid_2016.pdf

https://www.scdn.pl/index.php/projekty/projekty-efs/1008-szkolne-inkubatory-dwujzycznoci


Pierwsza mobilno ju wkrtce. Od 17 lipca do 30 lipca Magorzata witakowska bdzie na szkoleniu w Lake School of English Oxford:

https://www.englishinoxford.com/the_school/index.html

rozwijamy nasze kompetencje interkulturowe:

a Magdalena Siatkowska od 24 lipca do 06 sierpnia w International Projects Centre:

http://www.ipcexeter.co.uk/

czekaj na nas nowe dowiadczenia…


CELE PROJEKTU


Erasmus + akcja K1 – Mobilno kadry edukacji szkolnej

2016-1-PL01-KA101-024063

Tytu projektu: CLIL przyszoci nauczania

Data rozpoczcia projektu: 01.06.2016.

Data zakoczenia projektu: 31.05.2018.

http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details-page/?nodeRef=workspace://SpacesStore/40e9b39e-af4e-4027-85f5-99c3aaadc720

Jak mona przeczyta w zaoeniach Erasmusa ? europejskiego projektu dofinansowujcego edukacj: ?Projekty realizowane w ramach akcji KA1 ?Mobilno kadry edukacji szkolnej? maj na celu popraw jakoci pracy placwki owiatowej osigan przez udzia jej pracownikw w mobilnociach zagranicznych takich jak kursy i szkolenia, w trakcie ktrych podnosz oni wasne kompetencje zawodowe. Pracownicy szkoy maj moliwo poznawania nowoczesnych i innowacyjnych metod nauczania oraz zarzdzania placwk owiatow co pozwoli na osignicie gwnego celu projektu jakim jest poprawa jakoci pracy placwki w okrelonych przez ni obszarach wymagajcych zmian oraz pogbienie wsppracy midzynarodowej?.

II Liceum Oglnoksztacce im. Marii Skodowskiej-Curie bdc szko innowacyjn wychodzc naprzeciw wyzwaniom podjo starania uzyskania dofinansowania w ramach Akcji KA1. Dziki pracy zespoowej trzech dowiadczonych nauczycielek: Magorzaty witakowskiej, Izabeli Zapay i Magdaleny Siatkowskiej powsta wniosek, ktry zosta przyjty do realizacji. Celem projektu ?CLIL przyszoci nauczania?, ktry zatwierdzono do realizacji od 1 czerwca 2016 do 31 maja 2018 jest przygotowanie kadry do wdraania dwujzycznoci w II LO w Koskich, co bdzie stanowio przepustk do wykorzystywania nowoczesnego nauczania. Strategicznym celem jest podniesienie kompetencji kadry szkoy oraz poszerzenie warsztatu pracy nauczycieli w aspekcie dwujzycznoci.


MOBILNO ZAGRANICZNA


English for Effective Communication

18.07.2016. – 29.07.2016.

Uczestnik: Magorzata witakowska

Wykadowca: Lucy Holmes

Informacja o kursie:

Kurs ,,English for Effective Communication” to propozycja bardzo dobrej szkoy jzykowej w Oxfordzie dla nauczycieli rnych przedmiotw pragncych podnie swoje umiejtnoci z zakresu komunikacji w jzyku angielskim. Dwutygodniowe warsztaty oferoway: 21 godzin zaj tygodniowo, przygotowanych z zastosowaniem rnorodnych metod dydaktycznych, zapoznanie z histori Oxfordu,zwiedzanie Uniwersytetu Oxfordzkiego, materiay do nauki jzyka angielskiego, a take roczny dostp do platformy e-Learning Centre. Uczestnikami kursu byli nauczyciele z Argentyny, Hiszpanii, Woch, Rosji oraz ze Sowacji i Szwajcarii.

Cele:

Podniesienie umiejtnoci jzykowych z jzyka angielskiego poprzez:

  • rozmow, suchanie i pisanie;
  • przeamywanie barier swobodnego wypowiadania si;
  • trening w stosowaniu sownictwa i zwrotw niezbdnych w sytuacjach spoecznych;
  • wiczenie uywania odpowiednich struktur gramatycznych;
  • dyskutowanie i argumentowanie;
  • przeprowadzanie rozmowy telefonicznej;
  • komunikowanie si w sytuacjach formalnych i nieformalnych;
  • poznanie kultury Wielkiej Brytanii;
  • uczestniczenie w programie kulturowym i wycieczkach oferowanych przez szko jzykow;
  • poznawanie kultury i zwyczajw Wielkiej Brytanii poprzez rozmowy z rodzin goszczc;
  • zwiedzanie muzew w celu poznania historii i geografii Wielkiej Brytanii.

CLIL Secondary ? Exeter

24.07.2016. ? 06.08.2016.

Uczestnik: Magdalena Siatkowska

Wykadowca: Alison McLaren

Informacja o kursie:

Dwutygodniowy kurs CLIL Secondary (Content and Language Integrated Learing) to propozycja International Projects Centre mieszczcego si w miejscowoci Exeter w Devon, w Anglii. Ten kurs zosta przygotowany z myl o nauczycielach uczcych przedmiotu w jzyku angielskim. Dwa tygodnie kursu obejmowao 35 godzin zaj lekcyjnych oraz poznawania urokw Devon i Kornwalii. Poniewa osoby biorce udzia w kursie to nauczyciele z rnych krajw europejskich, uczestnictwo w nim to wietna okazja do wymiany dowiadcze, porwnywania metod oraz nauki od siebie nawzajem. Program kursu obejmowa: poznawanie metod CLIL, nauk fonetyki, rozwijanie sownictwa, wykad na temat brytyjskiego systemu edukacji, przygotowywanie materiaw do przeprowadzenia lekcji metodami CLIL, przeprowadzenie tych zaj przez uczestnikw kursu, ocena tej lekcji przez wykadowc.

Cele:

Gwnym celem kursu byo zaznajomienie si z metodami pracy w rodowisku CLIL, poznanie rnorodnych metod, przygotowanie wasnych zaj oraz ich przeprowadzenie, co stanowi fundament pracy metodami CLIL uczc przedmiotu w jzyku angielskim.


Sensitization training about migration, racism, discrimination, culture and diversity

03.09.2016. – 10.09.2016.

Uczestnik: Izabela Zapaa

Wykadowca: Gu?rn Ptursdttir

Informacja o kursie:

Tygodniowy kurs w Islandii dotyczy tematu interkulturowoci we wspczesnym ujciu.Obejmowa on tematyk tak jak tworzenie dobrej atmosfery w klasie, edukacjinterkulturow w Europie. Omawia metody stosowane w nauczaniu interkulturowocioraz przedstawia wiczenia i podejcia poruszajce zagadnienia nierwnoci, dyskryminacji,migracji, itd.

Kurs umoliwi take zdobycie informacji na temat najnowszych bada naukowychdotyczcych interkulturowoci, jak rwnie naucza jak pracowa z grup o niskim poziomiemotywacji. Dyskusje dotyczyy tematyki ukrytej dyskryminacji, rasizmu w yciu codziennymoraz sposobw wyjaniania tych konceptw. Uczy rwnie jak reagowa na przejawyrasizmu i dyskryminacji. Elementem istotnym kursu byo rwnie tworzenie wasnegoprogramu kursu oraz przygotowanie prezentacji.

Cele:

Gwnym celem kursu byo uwraliwienie, a take podniesienie poziomu wiedzy na tematproblematyki migracji, rasizmu, dyskryminacji oraz kultury i rnorodnoci,a take wyposaenie uczestnikw w narzdzia do nauczania i podnoszenia wiadomociuczniw w kwestii tych zagadnie.


Creative Teaching In The Secondary CLIL Classroom

03.07.2017.-07.07.2017.

Uczestnicy: Izabela Zapaa, Magdalena Siatkowska

Wykadowcy: Freia Layfield, Sharlene Matharu

Cele:

Gwnym celem kursu byo wzbogacenie technik pracy w rodowisku CLIL oraz rozwinicie kompetencji jzykowych z jzyka angielskiego nauczycielek II Liceum Oglnoksztaccego im. Marii Skodowskiej-Curie oraz dostosowanie ich do uczniw w wieku 16-18.

Informacje o kursie:

Tygodniowy kurs Creative Teaching In The Secondary CLIL Classroom zorganizowany przez Lake School of English w Oxfordzie w Anglii to kurs przedstawiajcy i wprowadzajcy w praktyk bogactwo metod pracy w rodowisku CLIL. W trakcie kursu nauczycielki zapoznay si w wieloma wiczeniami, ktre pozwalaj w sposb kreatywny uczy si i naucza treci z rnych dziedzin w jzyku angielskim, co jest zaoeniem nauczania CLIL.

Czynnoci, ktre zostay przeprowadzone w trakcie kursu to:

  1. Rozumienie koncepcji pracy w rodowisku CLIL.
  2. Komunikacja podczas zaj metodami CLIL.
  3. Przeamywanie barier, rozwaanie metod nauczania oraz odpowiedzialnoci, zada i tematw, strategii i stylu.
  4. Sposoby wspierania ucznia, planowanie, prezentacje i rozwaania.
  5. Uczenie si sposobem zadaniowym oraz wielokierunkowe metody nauczania.
  6. Sownictwo tematyczne, kolokacje oraz pary wyrazw.
  7. Style uczenia si , wielorakie inteligencje.
  8. Nauczanie uczniw z trudnociami w nauce.
  9. Wyzwania stawiane przed uczniami podczas zaj, poprawianie motywacji, zaangaowanie i rezultaty.
  10. Pisanie, informacja zwrotna, poprawa bdw i zasoby cyfrowe.
  11. Praca z tekstami, odkrywanie i tworzenie, wdraanie zada aby trafi w rzeczywiste i specjalne potrzeby.
  12. Gry i zabawy zwizane ze rodowiskiem CLIL; sownictwo, wymowa, ruch i odgrywanie rl.
  13. Uywanie grafiki i zdj jako kreatywny sposb stymulowania uczniw w procesie nauczania w rodowisku CLIL.
  14. Rozwijanie indywidualnych umiejtnoci jzykowych oraz kompetencji komunikacyjnych.
  15. System edukacji w Wielkiej Brytanii.

Zdobyte umiejtnoci obejmuj:

  1. Wsppraca w midzynarodowej grupie.
  2. Bycie wraliwym na stereotypy, uprzedzenia, dyskryminacj, wykluczenie i rasizm.
  3. Nauczanie i omawianie problemw w grupie oraz wyciganie wnioskw.
  4. Efektywne uycie dostpnych materiaw i zastosowanie teoretycznych zasobw w praktyce.
  5. Motywowanie i angaowanie studentw do jeszcze bardziej efektywnej nauki.
  6. Radzenie sobie z klasami o duej liczebnoci uczniw oraz klasami ze zrnicowanymi umiejtnociami.
  7. Uywania rnych strategii nauczania, aby dotrze do rnych stylw uczenia si.
  8. Czynienie lekcji bardziej komunikatywnymi oraz umiejtno tworzenia wasnych materiaw
  9. Wdraanie autentycznych materiaw i nowych technologii w nauczanie.

Istotnym elementem kursu by rwnie fakt, i nauczycielki miay po raz kolejny okazj wsppracowa w grupie midzynarodowej rozwijajc wiele z kluczowych kompetencji spoecznych, aby pniej mc zastosowa je w pracy zawodowej. Do tych umiejtnoci nale: bycie elastycznym, otwartym, penym szacunku i tolerancji, komunikacji i wsppraca, krytyczne mylenie, efektywne negocjowanie, bycie zmotywowanym przez samego siebie, efektywne rozwizywanie problemw a take praca samodzielna i w grupie.


Education for sustainable development

Organizator kursu:IDEC SA, Iroon Politecneiou 96 Avenue, 18536 Piraeus

Termin:21.08.2017 – 25.08.2017

Uczestnik:Magorzata witakowska

Wykadowca:Dr. George Velegrakis

Tematyka kursu:

Gwnymi tematami kursu byy: cechy edukacji na rzecz rozwoju zrwnowaonego, podejcie holistyczno-midzydyscyplinarne oraz systemowe w nauczaniu, mylenie krytyczne, zrwnowaona szkoa, wyzwania dla zrwnowaonego rozwoju, problemy demograficzne wspczesnego wiata, zmiany klimatyczne, produkcja i dystrybucja ywnoci, odpady, zasoby wodne, rnorodno biologiczna, energia, podejcie ideologiczne, rozwj gospodarczy wraz ze zrwnowaonym rozwojem.

Informacje o kursie:

Tygodniowy kurs:Education for sustainable development odbywa si w Glyfadzie w Atenach. Uczestnictwo w kursie pozwolio uczestnikom zrozumie:

  • wyzwania zwizane ze zrwnowaonym rozwojem
  • zasady i cele edukacji na na rzecz zrwnowaonego rozwoju
  • zasady zrwnowaonego rozwoju w dziedzinie energii, wody, rolnictwa, gospodarki odpadami komunalnymi

Umiejtnoci zdobyte na kursie pozwalaj na lepsze wdroenie zasad zrwnowaonej szkoy w II Liceum Oglnoksztaccym im. Marii Skodowskiej-Curie w Koskich

Kurs pozwoli na zdobycie umiejtnoci okrelania celw i projektowania programw edukacyjnych na rzecz zrwnowaonego rozwoju, kultywowania wartoci, mylenia krytycznego i wsppracy poprzez programy szkoleniowe, korzystania z rnych technik uczenia si.

Uzyskane materiay szkoleniowe w jzyku angielskim zostan wykorzystane w nauczaniu geografii metod CLIL.


MATERIAY DYDAKTYCZNE: PRODUKTY PROJEKTU


Lekcja no1 WOK interkulturowo ( Liczba pobra:397, Rozmiar pliku:318,1 KB )

Lekcja no2 WOK interkulturowo ( Liczba pobra:372, Rozmiar pliku:380,2 KB )

Opis wicze ( Liczba pobra:344, Rozmiar pliku:136,7 KB )

Lekcja 3 WOS-fizyka (Liczba pobra:332, Rozmiar pliku:390,6 KB )

Lekcja-3-Wos-Czlowiek jako jednostka w spoleczenstwie ( Liczba pobra:301, Rozmiar pliku280,0 KB )

Lekcja no3 WOK muzyka ( Liczba pobra:341, Rozmiar pliku:449,2 KB )

Interesujce materiay dydaktyczne dla nauczycieli jzyka angielskiego


Interesujce materiay dydaktyczne na temat rozwoju zrwnowaonego


Lekcja: Geografia w jêzyku niemieckim (1235 pobraÅ„ )


CLIL - Praktyczny poradnik ( Liczba pobra:191 )

PLAKAT A ( Liczba pobra:198 )

Plakat new - A
PLAKAT A

PLAKAT B ( Liczba pobra:200 )

PLAKAT B

ULOTKA ( Liczba pobra:195 )

ULOTKA

EWALUACJA


Ankieta ewaluacyjna przed mobilnoci

Liczba pobra:767, Rozmiar pliku:295,3 KB

Ankieta ewaluacyjna po odbytej mobilnoci

Liczba pobra:759, Rozmiar pliku:278,8 KB

Ankieta ewaluacyjna - nauczyciele

Liczba pobra:623, Rozmiar pliku:409,6 KB

Ankieta ewaluacyjna - uczniowie

Liczba pobra:616, Rozmiar pliku:275,0 KB


W celu zbadania wpyw projektu na nauczycieli zostaa przeprowadzona ewaluacja. Miaa ona miejsce przed i po odbytej mobilnoci, w ktrej nauczycielki wypeniy ankiety ewaluacyjne. Odbyy si rwnie indywidualne i grupowe rozmowy oraz dyskusje, majce na celu sprawdzenie stopnia:

-implementacji poznanych metod nauczania oraz stworzonych materiaw,

-wymiany dowiadcze midzy nauczycielami w szkole i poza ni,

-wykorzystywania w pracy technologii telekomunikacyjnych,

-wzrostu pynnoci w uywaniu jzyka obcego,

-wzrostu motywacji do samoksztacenia, uczestnictwa w kursach, szkoleniach czy konferencjach

-rozwoju umiejtnoci interkulturowych (np. tolerancja, krytyczne mylenie, umiejtno rozwizywania problemw, negocjowania, efektywnej wsppracy w grupie).

Celem powyszych ewaluacji byo zweryfikowanie jakoci realizacji i organizacji projektu,a take poziomu spenienia oczekiwa uczestnikw i przydatnoci zdobytej wiedzy, kompetencji i umiejtnoci.

Wyniki ankiet wykazay zadowolenie ze wsppracy zespow, a take potwierdziy wysoki poziom przydatnoci otrzymanej wiedzy. Udzia w kursach wpyn na rozwj praktycznych umiejtnoci istotnych dla wdraania efektw projektu. Spotkania miay na celu dzielenie si zdobyt wiedz oraz umiejtnociami.


Dziaania projektowe Erasmus + CLIL przyszoci nauczania przyczyniy si do przeprowadzenie w styczniu 2017 r. ankiety ewaluacyjnej, ktrej celem byo zdiagnozowanie poziomu zainteresowania nauczaniem dwujzycznym wrd nauczycieli oraz ich potrzebami nauczycieli w tym zakresie. Ankieta bya zwizana rwnie z potrzeb ewaluacji pracy nauczycieli zaangaowanych w projekt i ich wpywu na zwikszenie wiedzy oraz zachcenia do dziaania innych nauczycieli do dziaa w tym zakresie.

Ankieta wykazaa, e dziaania projektowe przyczyniy si do promocji nauczania w podejciu CLIL oraz podniesienia wiedzy w tym zakresie, gdy a 55% nauczycieli jest zainteresowanych aktywnym udziaem w procesie wdraania dwujzycznoci, a 60% moliwoci podniesienia kwalifikacji i zdobycia nowych umiejtnoci w tym zakresie. Ewaluacja wykazaa take, e 9 osb jest zainteresowanych uczestnictwem w zagranicznych kursach jzykowych, a 3 osoby chciayby uczestniczy w kursach z zakresu metodyki CLIL.

Wnioski do dalszych dziaa projektowych:

  1. Przeprowadzi lekcje otwarte umoliwiajce podzielenie si zdobyt wiedz i umiejtnociami
  2. Przygotowa sesje informacyjne na temat podejcia CLIL
  3. Kontynuowa upowszechnianie produktw projektu oraz informacji o dziaaniach poprzez umieszczanie ich na stronie szkoy
  4. Kontynuowa proces samoksztacenia dotyczcy metodologii CLIL oraz nauczania jzykw obcych.

Dziki wykorzystaniu przez nauczycieli zdobytego dowiadczenia, wiedzy i umiejtnoci podczas trwania projektu CLIL przyszoci nauczania, wpyw projektu na uczniw widoczny jest dziki przyrostowi wiedzy wyraony poprzez wiksz komunikatywno i pynno

w stosowaniu jzyka obcego. Otwarto, dociekliwo oraz czstsze i bardziej swobodne uywanie jzyka obcego podczas zaj. Zwikszon autonomi w uczeniu si oraz motywacj do rozwoju wiedzy i umiejtnoci. Rozwj umiejtnoci interkulturowych (tj. tolerancja, umiejtno rozwizywania problemw, efektywnej wsppracy w grupie) oraz lepszy wgld w moliwo wykorzystania wiedzy w praktyce. W ramach dziaa projektu wrd uczniw klasy uniwersyteckiej II c1 przeprowadzona zostaa ankieta dotyczca wpywu dziaa projektowych na rozwj ich wiedzy. Wszystkie wyej wymienione aspekty potwierdzone zostay przez wyniki ewaluacji. Wszyscy uczniowie tej klasy twierdz, i obecny poziom znajomoci jzyka angielskiego umoliwia im efektywniejsze samodzielne korzystanie z autentycznych rde. Co wicej, 100% twierdzi, i przedmioty nauczane w podejciu CLIL pozytywnie wpyny na komunikatywno, pynno w uywaniu jzyka, a take tolerancyjno (100%) oraz otwarto na inne kultury (85%). Wszyscy uczniowie wykorzystuj zdobyte umiejtnoci w kontaktach z osobami z poza granic naszego kraju.

Wnioski do dalszych dziaa:

– kontynuowa rozwj poziomu komunikatywnoci, dbajc o poprawno wypowiedzi

– zachca uczniw do samoksztacenia poprzez zapoznanie ich z dostpnymi rdami wiedzy

– zwiksza zaplecze czytelnicze

– kontynuowa wdraanie metod podejcia CLIL


EFEKTY PROJEKTU

W roku szkolnym 2017/2018 w II Liceum Oglnoksztaccym im. Marii Skodowskiej-Curie zostaa otworzona pierwsza w wojewdztwie witokrzyskim klasa dwujzyczna.

Inicjatorem dwujzycznoci w szkole bya Pani Dyrektor Beata Salata, a klasa dwujzyczna jest efektem pracy projektowej ?CLIL przyszoci nauczania?, ktrego pomysodawczyniami byy nauczycielki p. Izabela Zapaa, p. Magorzata witakowska i p. Magdalena Siatkowska.

Projekt zosta stworzony w celu przygotowania si i wdroenia dwujzycznoci w organizacji. Wiedza metodyczna z zakresu rodowiska CLIL jest wykorzystywana na zajciach dwujzycznych, ktre zostay na stae wprowadzone w program nauczania w II LO w Koskich.