Ewaluacja

Invalid download ID.

Liczba pobrañ: 768, Rozmiar pliku: 295,3 KB

Invalid download ID.

Liczba pobrañ: 762, Rozmiar pliku: 278,8 KB

Ankieta ewaluacyjna - nauczyciele

Liczba pobrañ: 627, Rozmiar pliku: 409,6 KB

Ankieta ewaluacyjna - uczniowie

Liczba pobrañ: 620, Rozmiar pliku: 275,0 KB


W celu zbadania wp³yw projektu na nauczycieli zosta³a przeprowadzona ewaluacja. Mia³a ona miejsce przed i po odbytej mobilno¶ci, w której nauczycielki wype³ni³y ankiety ewaluacyjne. Odby³y siê równie¿ indywidualne i grupowe rozmowy oraz dyskusje, maj±ce na celu sprawdzenie stopnia:

-implementacji poznanych metod nauczania oraz stworzonych materia³ów,

-wymiany do¶wiadczeñ miêdzy nauczycielami w szkole i poza ni±,

-wykorzystywania w pracy technologii telekomunikacyjnych,

-wzrostu p³ynno¶ci w u¿ywaniu jêzyka obcego,

-wzrostu motywacji do samokszta³cenia, uczestnictwa w kursach, szkoleniach czy konferencjach

-rozwoju umiejêtno¶ci interkulturowych (np. tolerancja, krytyczne my¶lenie, umiejêtno¶æ rozwi±zywania problemów, negocjowania, efektywnej wspó³pracy w grupie).

Celem powy¿szych ewaluacji by³o zweryfikowanie jako¶ci realizacji i organizacji projektu, a tak¿e poziomu spe³nienia oczekiwañ uczestników i przydatno¶ci zdobytej wiedzy, kompetencji i umiejêtno¶ci.

Wyniki ankiet wykaza³y zadowolenie ze wspó³pracy zespo³ów, a tak¿e potwierdzi³y wysoki poziom przydatno¶ci otrzymanej wiedzy. Udzia³ w kursach wp³yn±³ na rozwój praktycznych umiejêtno¶ci istotnych dla wdra¿ania efektów projektu. Spotkania mia³y na celu dzielenie siê zdobyt± wiedz± oraz umiejêtno¶ciami.


Dzia³ania projektowe Erasmus + CLIL przysz³o¶ci± nauczania przyczyni³y siê do przeprowadzenie w styczniu 2017 r. ankiety ewaluacyjnej, której celem by³o zdiagnozowanie poziomu zainteresowania nauczaniem dwujêzycznym w¶ród nauczycieli oraz ich potrzebami nauczycieli w tym zakresie. Ankieta by³a zwi±zana równie¿ z potrzeb± ewaluacji pracy nauczycieli zaanga¿owanych w projekt i ich wp³ywu na zwiêkszenie wiedzy oraz zachêcenia do dzia³ania innych nauczycieli do dzia³añ w tym zakresie.

Ankieta wykaza³a, ¿e dzia³ania projektowe przyczyni³y siê do promocji nauczania w podej¶ciu CLIL oraz podniesienia wiedzy w tym zakresie, gdy¿ a¿ 55% nauczycieli jest zainteresowanych aktywnym udzia³em w procesie wdra¿ania dwujêzyczno¶ci, a 60% mo¿liwo¶ci± podniesienia kwalifikacji i zdobycia nowych umiejêtno¶ci w tym zakresie. Ewaluacja wykaza³a tak¿e, ¿e 9 osób jest zainteresowanych uczestnictwem w zagranicznych kursach jêzykowych, a 3 osoby chcia³yby uczestniczyæ w kursach z zakresu metodyki CLIL.

Wnioski do dalszych dzia³añ projektowych:

  1. Przeprowadziæ lekcje otwarte umo¿liwiaj±ce podzielenie siê zdobyt± wiedz± i umiejêtno¶ciami
  2. Przygotowaæ sesje informacyjne na temat podej¶cia CLIL
  3. Kontynuowaæ upowszechnianie produktów projektu oraz informacji o dzia³aniach poprzez umieszczanie ich na stronie szko³y
  4. Kontynuowaæ proces samokszta³cenia dotycz±cy metodologii CLIL oraz nauczania jêzyków obcych.

Dziêki wykorzystaniu przez nauczycieli zdobytego do¶wiadczenia, wiedzy i umiejêtno¶ci podczas trwania projektu CLIL przysz³o¶ci± nauczania, wp³yw projektu na uczniów widoczny jest dziêki przyrostowi wiedzy wyra¿ony poprzez wiêksz± komunikatywno¶æ i p³ynno¶æ

w stosowaniu jêzyka obcego. Otwarto¶æ, dociekliwo¶æ oraz czêstsze i bardziej swobodne u¿ywanie jêzyka obcego podczas zajêæ. Zwiêkszon± autonomiê w uczeniu siê oraz motywacjê do rozwoju wiedzy i umiejêtno¶ci. Rozwój umiejêtno¶ci interkulturowych (tj. tolerancja, umiejêtno¶æ rozwi±zywania problemów, efektywnej wspó³pracy w grupie) oraz lepszy wgl±d w mo¿liwo¶æ wykorzystania wiedzy w praktyce. W ramach dzia³añ projektu w¶ród uczniów klasy uniwersyteckiej II c1 przeprowadzona zosta³a ankieta dotycz±ca wp³ywu dzia³añ projektowych na rozwój ich wiedzy. Wszystkie wy¿ej wymienione aspekty potwierdzone zosta³y przez wyniki ewaluacji. Wszyscy uczniowie tej klasy twierdz±, i¿ obecny poziom znajomo¶ci jêzyka angielskiego umo¿liwia im efektywniejsze samodzielne korzystanie z autentycznych ¼róde³. Co wiêcej, 100% twierdzi, i¿ przedmioty nauczane w podej¶ciu CLIL pozytywnie wp³ynê³y na komunikatywno¶æ, p³ynno¶æ w u¿ywaniu jêzyka, a tak¿e tolerancyjno¶æ (100%) oraz otwarto¶æ na inne kultury (85%). Wszyscy uczniowie wykorzystuj± zdobyte umiejêtno¶ci w kontaktach z osobami z poza granic naszego kraju.

Wnioski do dalszych dzia³añ:

– kontynuowaæ rozwój poziomu komunikatywno¶ci, dbaj±c o poprawno¶æ wypowiedzi

– zachêcaæ uczniów do samokszta³cenia poprzez zapoznanie ich z dostêpnymi ¼ród³ami wiedzy

– zwiêkszaæ zaplecze czytelnicze

– kontynuowaæ wdra¿anie metod podej¶cia CLIL