Szkolni geniusze opowiadaj± o sukcesie.

Pod lupê wziêli¶my naszych szkolnych geniuszy – Aleksandra £yczka oraz Piotra Ambroszczyka. W krótkim wywiadzie wyci±gnêli¶my kilka informacji, jak ¿yje siê finalistom olimpiady matematycznej. Chcecie poznaæ ich odpowiedzi? Zapraszamy do przeczytania wywiadu.

Jak zaczê³a siê wasza przygoda z nauk± i sk±d zami³owanie do przedmiotów ¶cis³ych?
Piotrek:
Przynajmniej mo¿na je zrozumieæ w przeciwieñstwie do nauk humanistycznych, gdzie s± zwykle trzy interpretacje.
Olek: Które to polegaj± na powtarzaniu tego samego tylko w innych s³owach.
P: I laniu wody.
A jak to wszystko siê zaczê³o?
O: U mnie zaczê³o siê przede wszystkim od astronomii. Zafascynowanie kosmosem, które objawia siê g³ównie u dzieci pozwala na dalsze rozwijanie swojej pasji w kierunku nauk ¶cis³ych. Moje pasja do astronomii i astrofizyki nie posz³a na marne, bo uda³o mi siê te¿ zostaæ finalist± LVII Olimpiady Astronomicznej, zaj±³em w niej 12 miejsce w kraju. S±dzê, ¿e to du¿y sukces, ale staæ mnie na wiêcej.
A u Ciebie, Piotrku?
P: Tak jako¶ wysz³o. Zawsze lubi³em matematykê i ogarnia³em to po prostu. A jak co¶ siê lubi to czemu tego nie robiæ?
A jakie to uczucie byæ w jakim¶ stopniu elit± matematyczn± i jak to jest mieæ ju¿ w³a¶ciwie maturê w kieszeni w 1 czy 2 klasie?
O:
No to jest luzik. Ja bêdê siedzia³ w domku, na przerwie miêdzy egzaminami a inni bêd± siê mêczyæ. Haha!
Czyli teraz ju¿ tylko odpoczywacie? Czy jeszcze jaka¶ praca zosta³a?
O: No nie? jeszcze polski.
P: To nie jest jakie¶ wielkie uczucie. Jak siê tak pracuje, ¿eby zostaæ finalist± olimpiady no to matura nie powinna byæ wiêkszym problemem.
Powiedzia³e¶, ¿e jak lubi siê to co siê robi to takie uczucie raczej nie robi ró¿nicy. A czy to od pocz±tku chodzi³o tylko o pasje i w³asny rozwój czy postawili¶cie sobie za cel w³a¶nie konkursy, olimpiady?
P: Jakby siê nie lubi³o robiæ zadañ to by i tak nic z tego nie wysz³o, bo to mo¿na siedzieæ 5 godzin na czym¶ i nic nie wymy¶liæ. Olimpiady s± wa¿ne, bo motywuj±.
O: No i jest wiele korzy¶ci z bycia finalist± czy laureatem np. inne traktowanie przy rekrutacji na studia, zdana na 100% matura.
P: Poznaje siê du¿o fajnych ludzi, kiedy siê je¼dzi na warsztaty czy olimpiady i to jest super, bo s± ludzie, którzy maj± te same zainteresowania.
Czy uwa¿acie, ¿e sukces to jest g³ównie ciê¿ka praca, czy to zas³uga talentu czy jaki¶ predyspozycji?
O:
Talent to nie wszystko. Znaczy trzeba mieæ talent do pracy.
P: Trzeba robiæ bardzo du¿o ¿eby cokolwiek uzyskaæ. Czy talent jest wa¿ny? Pamiêtam z podstawówki ludzi, którzy byli dobrzy z matematyki a teraz siê o nich nie s³yszy, bo zaczêli robiæ co¶ innego ni¿ siedzenie nad zadaniami.
O: Oczywi¶cie bez talentu nie da siê czego¶ tak ³atwo zrozumieæ, ale sam talent to zdecydowanie za ma³o.
Wasz± pasj± jest nauka. Jak s±dzicie, czy osoba, której pasje nie s± zwi±zane ze szko³± (np. sztuka, jazda konna) musi w³o¿yæ wiêcej pracy w osi±gniêcie sukcesu? Czy jest to trudniejsze ze wzglêdu na to, ¿e Wy stykacie siê ze swoimi zainteresowaniami na co dzieñ w szkole, a taka osoba po¶wiêca dodatkowo swój wolny czas?
P:
Jak ta osoba bêdzie w tym dobra i bêdzie pracowa³a no to na pewno odniesie sukces.
No a w szkole s± nauczyciele, którzy zawsze mog± pomóc
O: Ale nie zawsze Ci nauczyciele s± w stanie pomóc, nie wszyscy s± na poziomie odpowiednio wysokim. Trzeba wyje¿d¿aæ na ró¿ne warsztaty, obozy, seminaria. Du¿± rolê odgrywa te¿ tutaj samokszta³cenie np. u mnie w przypadku astronomii.
P: Niektórzy nawet boj± siê mówiæ uczniom o olimpiadzie, ¿eby nie wyj¶æ na takiego, który nie umie rozwi±zaæ zadania.
O: Dlatego tutaj ogromne zas³ugi i podziêkowania dla Pana Dziuby siê nale¿±. Polska o¶wiata powinna mieæ wiêcej takich nauczycieli.
A je¶li chodzi o tych przeciêtnych uczniów. Jak my¶licie dlaczego czêsto maj± problemy z matematyk±? Czy znacie jaki¶ dobry sposób na zrozumienie przedmiotów ¶cis³ych?
O:
Robiæ zadania!
P: Ludziom siê po prostu nie chce, to jest g³ówny problem. Niektórzy mog± byæ mniej zdolni, ale nawet Ci sobie zawsze wyrobi± dobr± ocenê, jak przysi±d± nad zadaniami.
O: Sporo ludzi te¿ podchodzi do tematu ?O nie! Matma! Znowu dostanê baniê!?
P: Ja tak podchodzê do polskiego. Haha!
Tytu³ finalisty, laureata otwiera Wam drogê w przysz³o¶æ, uniwersytety w kraju i za granic±. Macie ju¿ jakie¶ plany? Gdzie chcieliby¶cie studiowaæ, pracowaæ?
O:
No wiesz, dostajemy trochê ?spamu? z ró¿nych uczelni po tym jak zostajemy finalistami. Ja osobi¶cie wybieram siê na Politechnikê Warszawsk± ale na jaki kierunek, to jeszcze nie wiem.
P: Ja siê prawdopodobnie wybiorê ja Jednoczesne Studia Informatyczno Matematyczne na Uniwersytecie Warszawskim Tylko ¿e z tymi studiami jest taki problem, ¿e mo¿e ich nie byæ, ze wzglêdu na nie¶cis³o¶ci prawne.
B±d¼my dobrej my¶li. A jak z prac±, macie jakie¶ pomys³y, marzenia?
O: Mo¿e tak wyjdzie, ¿e siê dostanie jak±¶ dobr± praktykê na studiach.
P: Trzeba siê do¶æ wcze¶nie ju¿ tym interesowaæ, bo potem siê idzie np. do Microsoftu i wraca 50tys bogatszym
Planujecie teraz odpocz±æ, skoro macie ju¿ maturê w kieszeni, czy dalej ?ci¶niecie? zadania?
P:
To siê sprowadza do pytania czy warto braæ udzia³ w olimpiadach, ¿eby mieæ zdan± maturê. Jak co¶ siê lubi, to robi siê to dalej, nawet po olimpiadzie.
A jak z planami na najbli¿sze wakacje?
P: Bêdziemy siedzieæ ca³y dzieñ nad zadaniami! Zamkniemy siê o wodzie i chlebie! ¯artujê, nie mo¿na ca³y czas robiæ zadañ, bo to siê przeje. Na pewno nie ca³kowity odpoczynek, bo by³oby nudno przez dwa miesi±ce.
O: A ja chcia³bym siê troszkê podszkoliæ z fizyki, ¿eby wzi±æ udzia³ w przysz³ym roku tak¿e w Olimpiadzie Fizycznej. Wyje¿d¿am te¿ na obóz astronomiczny i warsztaty matematyczne. Oczywi¶cie, jest to nauka po³±czona z wypoczynkiem.
Dziêkujê za wywiad i ¿yczê dalszych sukcesów!