,,Uczymy rozumieæ Europê”

16 grudnia 2015 roku dr Kinga Anna Gajda, pracownik Instytutu Europeistyki UJ w Krakowie wyg³osi³a wyk³ad na temat kompetencji miêdzykulturowych. Interaktywne, ekspresyjne zajêcia stanowi± kontynuacjê cyklu spotkañ pt.: ?Uczymy rozumieæ Europê?.

Dr Kinga Anna Gajda wyja¶ni³a nam, czym jest kultura, dlaczego odgrywa wa¿n± rolê w ¿yciu ka¿dego narodu, i w jaki sposób mo¿emy kszta³towaæ swoje kompetencje miêdzykulturowe.

Dowiedzieli¶my siê, ¿e ka¿dy kraj, region, spo³eczeñstwo powinno wykszta³ciæ w³asn±, unikaln± kulturê. Wiêkszo¶æ ludzi mo¿e reagowaæ podobnie na te same sytuacje, tworz±c okre¶lony wzorzec kulturowy. Nasze wyuczone od urodzenia wzorce zachowañ z czasem staj± siê trwa³e.

Naukowcy od lat badaj± kultury w³asne i innych pañstw, próbuj±c jednocze¶nie zrozumieæ, co nas od siebie ró¿ni. Jednym z najs³awniejszych projektów miêdzykulturowych s± przeprowadzone przez Geerta Hofstede badania w¶ród pracowników firmy IBM, zatrudnionych w kilkudziesiêciu krajach na ca³ym ¶wiecie. Dziêki nim badacz wykaza³, ¿e pewne wzorce my¶lenia, zachowania i odczuwania, s± charakterystyczne
dla przedstawicieli danego pañstwa. Wyró¿ni³ on nastêpuj±ce wymiary kultur narodowych:

  • dystans w³adzy ? mówi o relacjach miêdzy obywatelami a rz±dz±cymi, okre¶la stopieñ akceptacji
    dla nierówno¶ci spo³ecznych, czy stopieñ niepos³uszeñstwa wobec rodziców, organów w³adzy;
  • kolektywizm i indywidualizm wyznacza proporcje miêdzy wag± przyk³adan± do jednostki
    i grupy;
  • wymiar kobieco¶ci i mêsko¶ci ró¿nicuje role poszczególnych p³ci;
  • unikanie niepewno¶ci wg badacza to stopieñ zagro¿enia odczuwany przez cz³onków danej kultury w sytuacjach nowych;
  • orientacja d³ugoterminowa ? mówi o rozró¿nieniu miêdzy d³ugo- i krótkoterminowym nastawieniem w ¿yciu.

Dr Kinga Anna Gajda u¶wiadomi³a nam, ¿e zdobycie wiedzy na temat wymiarów kulturowych pomaga interpretowaæ ró¿nice, bez odwo³ywania siê do stereotypów, które zaburzaj± obraz indywidualno¶ci cz³onków danego spo³eczeñstwa. Mo¿emy przyst±piæ do dalszego procesu nabywania kompetencji miêdzykulturowych, które pozwol± nam zrozumieæ osoby z innych kultur.

Prelegentka zachêci³a nas do zdobywania kompetencji miêdzykulturowych, które w po³±czeniu
z podstawow± wiedz± na temat danego regionu i nauk± jêzyka obcego, daj± podstawy do ¶wiadomego, sprawnego poruszania siê poza granicami w³asnego kraju.