WYK£AD W RAMACH PROJEKTU AZYMUT LICEUM

30 kwietnia 2015 roku dr Maciej Mi¿ejewski – adiunkt w Zak³adzie Dziennikarstwa Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Miêdzynarodowych Uniwersytetu Jagielloñskiego w Krakowie, Dziennikarz Dzia³u Programów Informacyjnych w Telewizji Polskiej S.A.
o/ w Krakowie w latach 1992 ? 2000, stypendysta Universita degli Studi di Pavia we W³oszech, przedstawi³ temat: Rola mediów w polityce pañstwa. Wyk³ad stanowi³ kontynuacjê cyklu spotkañ AZYMUT LICEUM – w ramach patronatu Instytutu Nauk Politycznych i Stosunków Miêdzynarodowych Uniwersytetu Jagielloñskiego.

Dr Maciej Mi¿ejewski odnosz±c siê do wp³ywu mediów na opiniê publiczn±, wskaza³ jak wa¿n± rolê mog± odgrywaæ w polityce pañstwa – i jak± pokus± dla w³adzy jest ich podporz±dkowanie. M³odzie¿ pozna³a najwa¿niejsze unormowania prawne, które regulowa³y funkcjonowanie mediów w Polsce od 1946 do 1990 roku. Pocz±tek reformy systemu politycznego, który rozpocz±³ siê od 1989 roku oznacza³ równie¿ zmianê pozycji mediów. Has³o pluralizmu, jako postulat odnosz±cy siê do ca³okszta³tu ¿ycia politycznego, gospodarczego, spo³ecznego dotyczy³o tak¿e mediów. Zniesiona zosta³a cenzura i monopol pañstwa na tworzenie, emitowanie oraz budowê stacji nadawczych.

Uczniowie poznali aspekty zwi±zane z dzia³alno¶ci± antykomunistyczn± Radia Wolna Europa, zmagania prasy z cenzur± i pomys³y informowania o tym czytelników przez ?Tygodnik Powszechny?. Przed zbli¿aj±cymi siê wyborami, brak równego dostêpu do mediów inspirowa³ do poszukiwania oryginalnych, skutecznych w przekazie form.

Dr Maciej Mi¿ejewski wykorzysta³ motyw z filmu W samo po³udnie z Garym Cooperem. Plakat zachêca³ do udzia³u w wyborach 4 czerwca 1989 roku. Prowadz±cy spotkanie, omówi³ pomys³ Andrzeja Wajdy na wykorzystanie rekomendacji lidera – jak± by³y plakaty wyborcze ukazuj±ce przedstawicieli opozycji z Lechem Wa³ês±, wsparcie kampanii wyborczej przez ¶wiatowe gwiazdy kina oraz estrady: Nastassjê Kinski, Yves Montanda, Jane Fondê.

Dr Maciej Mi¿ejewski podkre¶li³, ¿e wyzwaniem, które dzisiaj stoi przed mediami
w naszym kraju i na ¶wiecie jest przede wszystkim wiarygodno¶æ bêd±ca podstaw± sukcesu na rynku mediów, a tak¿e z perspektywy odbiorcy kwesti± wa¿n± w wymiarze etycznym.

IMG_6511 IMG_6504