Skip to content

Aktualno¶ci

W ramach projektu ?Let?s CLIL!? dofinansowanego z Funduszy Europejskich 15 marca 2018 nauczycielki Izabela Zapa³a oraz Magdalena Siatkowska zorganizowa³y warsztaty dwujêzyczne dla m³odzie¿y gimnazjalnej z powiatu koneckiego. Ze wszystkich zaproszonych szkó³ swoj± obecno¶ci± zaszczycili nas dyrektorzy, nauczyciele oraz uczniowie gimnazjów w Rudzie Malenieckiej oraz Stadnickiej Woli.

Spotkanie z przyby³ymi go¶æmi otworzy³ swoj± prelekcj± w jêzyku angielskim Pan Andrzej £ukasik, Doradca Marsza³ka Województwa ¦wiêtokrzyskiego oraz Przewodnicz±cy Rady ¦wiêtokrzyskiej ds. Dwujêzyczno¶ci.

Warsztaty pt. ?¦wiat w 2050 roku: architektura i ¿ycie spo³eczne? mia³y za zadanie zapoznaæ m³odzie¿ z nowoczesnymi trendami w sztuce i architekturze oraz pokazaæ wizjê ¶wiata oczami przedsiêbiorcy Elona Muska, w³a¶ciciela firmy SpaceX, który czyni wszelkie kroki ku kolonizacji Marsa.

W drugiej czê¶ci warsztatów m³odzie¿ mia³a za zadanie wykonaæ kola¿ pod tym samym tytu³em. Wszystkie wykonane prace podziwiali¶my z zainteresowaniem.

Dziêkujemy za wspólny czas.


LET?S CLIL!

W dniu 5 lutego odby³y siê ciekawe warsztaty z jêzyka niemieckiego dla uczniów i nauczycieli gimnazjów Powiatu Koneckiego oraz II Liceum Ogólnokszta³c±cego w Koñskich.

Spotkanie po¶wiêcone by³o popularyzacji metody CLIL, która jest wdra¿ana w naszej szkole miêdzy innymi dziêki realizowanemu projektowi programu POWER SE.

Warsztaty dla uczniów ? SPIELKOFFER? poprowadzi³a Aneta Bródka- nauczyciel konsultant ¦wiêtokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, natomiast warsztaty dla nauczycieli przeprowadzi³a pani Beata Petrykowska- edukator z Goethe Institut z Krakowa.

Warsztaty mia³y na celu zapoznanie m³odzie¿y oraz nauczycieli gimnazjów z Powiatu Koneckiego z podej¶ciem CLIL oraz koncepcj± nauczania dwujêzycznego poprzez praktyczne zastosowanie w trakcie warsztatów oraz dyskusjê z ekspertem. Nauczyciele mieli okazjê zapoznaæ siê z modu³ami przygotowanymi przez Goethe Institut, za¶ uczniowie brali udzia³ w grach edukacyjnych zachêcaj±cych do uczenia siê jêzyka niemieckiego.


Kolejne dzia³ania w ramach dwujêzyczno¶ci i projektu POWER ? LET?S CLIL przed nami. Od 12 do 16 lutego 2018 roku nauczycielki p. Izabela Zapa³a i p. Magdalena Siatkowska wezm± udzia³ w kursie ?Scaffolding Thinking Skills in CLIL? organizowanym przez Summer University of Lapland, który odbêdzie siê w Rovaniemi w Finlandii. Za³o¿enia kursu to poszerzanie wiedzy z zakresu: pomocy i wsparcia uczniów w procesie nauczania metod± CLIL, korzy¶ci dwujêzyczno¶ci oraz zastosowanie nowych technologii w ¶rodowisku CLIL.


Szkolenie eTwinning

20 listopada 2017 roku w II Liceum Ogólnokszta³c±cym w Koñskich odby³o siê szkolenie dotycz±ce korzystania z programu eTwinning oraz tworzenia projektów z partnerami zagranicznymi. Szkolenie prowadzi³  p.Waldemar Tomala, trener warsztatów komputerowych programu eTwinning. W szkoleniu uczestniczy³o dziewiêciu nauczycieli oraz Pani Dyrektor Beata Salata, Pani Wicedyrektor Joanna Fornal.


W wyniku rekrutacji do projektu ?Let?s CLIL?, która odby³a siê w dniach 01.09.2017-15.09.2017, zosta³o zakwalifikowanych 6 nauczycielek: Pani Marlena Bernacka-Pluta, Pani Agnieszka Jakubowska, Pani Magdalena Siatkowska, Pani Joanna Swat, Pani Ma³gorzata ¦witakowska i Pani Izabela Zapa³a.

Czê¶æ uczestników projektu rozpocznie swoje przygotowanie do mobilno¶ci ju¿ od 16 pa¼dziernika na kursie jêzykowo-kulturowym. Kurs ten przyczyni siê do efektywnego uczestnictwa w mobilno¶ci zagranicznej zaplanowanej na rok 2018 oraz 2019.


Cele projektu

 

 POWER Ponadnarodowa mobilno¶æ kadry edukacji szkolnej.

POWERSE-2017-1-PL01-KA101-036116

Tytu³ projektu: Let?s CLIL

Data rozpoczêcia projektu: 01.09.2017.

Data zakoñczenia projektu: 31.08.2019.

http://ec.europa.eu/programmes/erasmus-plus/projects/eplus-project-details/#project/2774b46a-b820-462e-af2a-7cdba5d4f849

Z racji tego, i¿ dwujêzyczno¶æ jest postrzegana jako przysz³o¶æ nauczania, a II Liceum Ogólnokszta³c±ce im. Marii Sk³odowskiej-Curie w Koñskich popiera jej ideê, po raz kolejny podjêto starania uzyskania dofinansowania w ramach Akcji KA1. Projekt ?Let?s CLIL? stworzony przez trzy nauczycielki: Ma³gorzatê ¦witakowsk±, Izabelê Zapa³ê i Magdalenê Siatkowsk± zosta³ przyjêty do realizacji od 1 wrze¶nia 2017 roku do 31 sierpnia 2019 roku.

G³ównym celem projektu jest zdobycie niezbêdnych umiejêtno¶ci i wiedzy do wdro¿enia dwujêzyczno¶ci w organizacji oraz podniesienie kompetencji kulturowych uczestników. Ponadto, celem jest równie¿ wprowadzanie innowacyjnych programów i modernizacja metod nauczania dziêki do¶wiadczeniom nauczycieli zdobytym za granic±. Projekt skupia siê na podniesieniu poziomu kszta³cenia uczniów i zwiêkszenia ich przydatno¶ci dla rynku pracy oraz przystosowanie absolwentów do zmian zachodz±cych we wspó³czesnym ¶wiecie. Co wiêcej, celem jest rozpowszechnianie dobrych praktyk w ¶rodowisku szko³y, lokalnym oraz w¶ród kadry pedagogicznej, co wp³ynie pozytywnie na promocjê i podniesienie rangi szko³y w powiecie i województwie.

Ponadto to dzia³anie na miarê edukacji XXI wieku bêdzie realizowa³o koncepcjê rozwoju szkolnictwa w ramach projektu ?¦wiêtokrzyskie dwujêzyczne? promowan± przez Marsza³ka Województwa ¦wiêtokrzyskiego.

Projekt ?Let?s CLIL? jest kontynuacj± projektu ?CLIL przysz³o¶ci± nauczania? i zosta³ poszerzony o przygotowanie innych przedmiotów do dwujêzyczno¶ci.



Mobilno¶æ zagraniczna

Od 12 do 16 lutego 2018 roku dwie nauczycielki Izabela Zapa³a oraz Magdalena Siatkowska bra³y udzia³ w szkoleniu w zakresie zagadnieñ zwi±zanych ze ¶rodowiskiem CLIL.

Szkolenie, o tytule ?Scaffolding thinking skills in CLIL? mia³o miejsce w Rovaniemi w Finlandii i by³o prowadzone przez Tuulê Asikainen oraz Peetera Mehisto, autora wielu ksi±¿ek na temat dwujêzyczno¶ci oraz metody CLIL.

Tematyka szkolenia obejmowa³a:

– zdobycie wiedzy i wgl±du we wspó³zale¿no¶æ miêdzy tre¶ci±, jêzykiem a poznaniem;

– wgl±d w sprawdzone techniki CLIL (scaffolding, tre¶æ, cele dotycz±ce umiejêtno¶ci w obszarze jêzyka i my¶lenia, kszta³tuj±ca ocena, umiejêtno¶ci uczenia siê jêzyka);

– poszerzenie strategii wsparcia uczniów, aby wzmocniæ umiejêtno¶ci my¶lenia;

– tworzenie przestrzeni na meta poznanie (np. refleksja na temat w³asnych my¶li i praktyk w³±cznie z perspektyw± psycho-motoryczn± i afektywn±).


Od 7 do 11 maja 2018r. Izabela Zapa³a bra³a udzia³ w szkoleniu pt. ?Empowerment in ICT skills?. Szkolenie mia³o miejsce na Malcie i by³o przeprowadzone przez ETI Executive Training Institute, która jest jedn± z wiod±cych szkó³ w zakresie szkolenia nauczycieli.

Szkolenie mia³o na celu:

– wzmocnienie umiejêtno¶ci ICT poprzez u¿ycie szerokiego spektrum narzêdzi dostêpnych online

– wprowadzenie i praktyczne wykorzystanie ró¿nych narzêdzi technologii ICT

oraz wprowadzenie ich do u¿ytku w ró¿nych kontekstach nauczania

– rozwijanie metod nauczania, które bêd± zawieraæ narzêdzia technologii ICT w ró¿nych ¶rodowiskach Technology-Enhanced Learning

– umo¿liwienie wspó³pracy w ró¿nych projektach podczas trwania kursu


W ramach projektu Let?s CLIL finansowanego z programu POWER Ma³gorzata ¦witakowska wziê³a udzia³ w szkoleniu ? Iceland- landscape and legends? organizowanym przez Chain Foundation z Amsterdamu w dniach 11-17.06.2018.  Uczestnikami kursu byli nauczyciele z wielu krajów Europy: W³och, Hiszpanii, Francji, Finlandii, Czech, Chorwacji, Portugalii, Niemiec, Polski. Ró¿norodna tematyka kursu pozwoli³a na wieloaspektowe poznanie Islandii: budowy geologicznej, klimatu, hydrografii, fauny i flory, historii oraz literatury. Uczestnicy szkolenia mieli podczas pracy w terenie wiele zadañ do wykonania w grupach miêdzynarodowych, co pozwoli³o na poprawê umiejêtno¶ci z zakresu jêzyka angielskiego. Zadaniem na zaprezentowanie  zdobytej wiedzy z zakresu literatury Islandii by³o przygotowanie przedstawienia pokazuj±cego poszczególne sceny ze s³ynnych Njall’s Saga.

Udzia³ w kursie pozwoli³ na bardzo szerokie zapoznanie siê z dziedzictwem kulturowym Islandii.

https://www.livefromiceland.is/


Effective Communication and Practical Teaching Skills with an Introduction to Scottish Culture? to kolejne dzia³anie, w którym Magdalena Siatkowska wziê³a udzia³ w ramach projektu ?Let?s CLIL!?. Kurs mia³ miejsce od 2 do 6 lipca i odby³ siê w szkole Inlingua w Edynburgu w Szkocji.

Program kursu obejmowa³: metodykê nauczania jêzyka angielskiego w zakresie: mówienia, s³uchania i fonetyki, czytania oraz pisania. Uczestnicy kursu byli zobligowani do ustnych wyst±pieñ, a na zakoñczenie kursu musieli przeprowadziæ lekcjê, która podlega³a obserwacji i ocenie.


W ramach projektu Let?s CLIL finansowanego z programu POWER nauczycielki: Marlena Bernacka Pluta, Agnieszka Jakubowska i Joanna Swat wziê³y udzia³ w kursie jêzyka angielskiego ?Intensive General English and teaching Methodology? organizowanym przez Lake School of English z Oxfordu w dniach 01 -14.07.2018.  Uczestnikami kursu byli obywatele z wielu krajów: W³och, Hiszpanii, Francji, Belgii, Japonii, Indii, Portugalii, Niemiec oraz Polski. Ró¿norodna tematyka kursu i wycieczek pozwoli³a na wieloaspektowe poznanie kultury Anglii oraz jej klimatu, fauny i flory, historii i literatury. Uczestnicy kursu podczas pracy na zajêciach mieli wiele zadañ do wykonania w grupach miêdzynarodowych, co pozwoli³o na poprawê umiejêtno¶ci z zakresu jêzyka angielskiego ? rozwijanie umiejêtno¶ci komunikowania siê w tym jêzyku i nawi±zywania kontaktu z grup± miêdzynarodow±, zastosowania gramatyki i s³ownictwa angielskiego w praktyce, wzbogacenie s³ownictwa i kolokacji, poprawa fonetyki, umiejêtno¶æ pisania formalnego i nieformalnego tekstu oraz nabywanie umiejêtno¶ci metodycznych niezbêdnych do prze³amywania bariery uczniów
w komunikowaniu siê w jêzyku obcym w praktycznych sytuacjach.

Umiejêtno¶ci i wiedza zdobyte na kursie zostan± wykorzystane w dalszym wdra¿aniu dwujêzyczno¶ci w szkole.


Ma³gorzata ¦witakowska bra³a udzia³ w terminie 23.07-27.07.2018 w kursie CLIL-Practical Methodology for Teachers working with CLIL organizowanym przez ETI -Executive Training Institute na Malcie.

Kurs sk³ada³ siê z praktycznych sesji i warsztatów obejmuj±cych nastêpuj±ce obszary:
? Wprowadzenie do CLIL
? Przegl±d metod CLIL
? Planowanie lekcji
? Komunikacja: BICS i CALP
? Praktyka Dictogloss
? Poznanie
? Taksonomia Blooma
? Umiejêtno¶ci my¶lenia
? Wprowadzanie wiedzy o kulturze
? Organizacja graficzna lekcji
? Scenariusze lekcji
? Ró¿nice miêdzy  uczniami ? rodzaje  inteligencji
? Skale ocen i ocenianie
? Umiejêtno¶ci i kompetencje zawodowe

W kursie uczestniczyli nauczyciele z ró¿nych krajów: Niemiec, Szwajcarii, W³och, Bu³garii, Czech.

 



Materia³y dydaktyczne: Produkty projektu

ISLANDZKIE SAGI
BIOLOGIA:
WOK:
GEOGRAFIA:
  • Invalid download ID. ( Liczba pobrañ: 196 )
WARSZTATY DWUJÊZYCZNE:
  • Invalid download ID. ( Liczba pobrañ: 197 )
  • Invalid download ID. ( Liczba pobrañ: 197 )
  • Invalid download ID. ( Liczba pobrañ: 193 )
  • Invalid download ID. ( Liczba pobrañ: 195 )
  • Invalid download ID. ( Liczba pobrañ: 196 )

Ewaluacja

Nauczyciele 

W celu zbadania wp³ywu dzia³añ projektowych na nauczycieli II LO uczestnicz±cych w mobilno¶ciach zagranicznych, przeprowadzona zosta³a ewaluacja. Mia³a ona miejsce przed i po odbytej mobilno¶ci, w której nauczycielki wype³ni³y ankiety ewaluacyjne. Odby³y siê równie¿ indywidualne i grupowe rozmowy oraz dyskusje, maj±ce na celu sprawdzenie stopnia:

-wykorzystania poznanych metod nauczania oraz stworzonych materia³ów,

-dzielenia siê informacjami na temat do¶wiadczeñ miêdzy nauczycielami w szkole i poza ni±,

-zwiêkszanie u¿yteczno¶ci i czêstotliwo¶ci w pracy technologii ICT,

-rozwoju p³ynno¶ci w u¿ywaniu jêzyka obcego,

-wzrostu motywacji do samokszta³cenia, uczestnictwa w kursach, szkoleniach czy konferencjach

-rozwoju umiejêtno¶ci interkulturowych (np. tolerancja, krytyczne my¶lenie, umiejêtno¶æ rozwi±zywania problemów, negocjowania, efektywnej wspó³pracy w grupie).

Zadaniem powy¿szych ewaluacji by³o zweryfikowanie stopnia i jako¶ci realizacji oraz organizacji projektu, a tak¿e poziomu spe³nienia oczekiwañ uczestników i przydatno¶ci zdobytej wiedzy, kompetencji i umiejêtno¶ci.

Wyniki ankiet wykaza³y zadowolenie ze wspó³pracy zespo³ów, a tak¿e potwierdzi³y wysoki poziom przydatno¶ci otrzymanej wiedzy. Udzia³ w kursach wp³yn±³ na rozwój praktycznych umiejêtno¶ci istotnych dla wdra¿ania efektów projektu.

Natomiast, spotkania mia³y na celu dzielenie siê zdobyt± wiedz±, umiejêtno¶ciami i spostrze¿eniami oraz udoskonalanie warsztatu pracy.


Szko³a

Z dzia³aniami projektowymi POWER SE LET?S CLIL zwi±zane by³o przeprowadzenie ankiety ewaluacyjnej w¶ród nauczycieli pracuj±cych w szkole w celu zdiagnozowania wp³ywu projektu na IILO. Jednym z celów ankiety by³o zdiagnozowanie poziomu zainteresowania nauczaniem dwujêzycznym w¶ród nauczycieli oraz ich potrzebami w tym zakresie. Ankieta by³a zwi±zana równie¿ z potrzeb± ewaluacji pracy nauczycieli zaanga¿owanych w projekt i ich wp³ywu na zwiêkszenie wiedzy oraz zachêcenia do dzia³ania innych nauczycieli do dzia³añ w tym zakresie.

Wyniki badañ wykaza³y, ¿e dzia³ania projektowe przyczyni³y siê do promocji nauczania w podej¶ciu CLIL oraz podniesienia wiedzy w tym zakresie, gdy¿ du¿a czê¶æ nauczycieli jest zainteresowanych aktywnym udzia³em w procesie wdra¿ania dwujêzyczno¶ci oraz mo¿liwo¶ci± podniesienia kwalifikacji i zdobycia nowych umiejêtno¶ci w tym zakresie. Ewaluacja wykaza³a tak¿e, ¿e coraz wiêcej osób jest zainteresowanych uczestnictwem w zagranicznych kursach jêzykowych. Niektóre osoby chcia³yby uczestniczyæ w kursach z zakresu metodyki CLIL.


Uczniowie

Dziêki wykorzystaniu przez nauczycieli zdobytego do¶wiadczenia, wiedzy i umiejêtno¶ci podczas trwania projektu LET?S CLIL wp³yw projektu na uczniów widoczny jest dziêki przyrostowi wiedzy wyra¿ony poprzez wiêksz± komunikatywno¶æ i p³ynno¶æ w stosowaniu jêzyka obcego, a tak¿e otwarto¶æ, dociekliwo¶æ oraz czêstsze i bardziej swobodne u¿ywanie jêzyka obcego podczas zajêæ. Wykazuj± równie¿ zwiêkszon± autonomiê w uczeniu siê oraz motywacjê do rozwoju wiedzy i umiejêtno¶ci. Rozwój umiejêtno¶ci interkulturowych (tj. tolerancja, umiejêtno¶æ rozwi±zywania problemów, efektywnej wspó³pracy w grupie) oraz lepszy wgl±d w mo¿liwo¶æ wykorzystania wiedzy w praktyce. W ramach dzia³añ projektu w¶ród uczniów klasy jêzykowej oraz dwujêzycznej przeprowadzona zosta³a ankieta dotycz±ca wp³ywu dzia³añ projektowych na rozwój ich wiedzy. Wszystkie wy¿ej wymienione aspekty potwierdzone zosta³y przez wyniki ewaluacji. Wszyscy uczniowie tej klasy twierdz±, i¿ obecny poziom znajomo¶ci jêzyka angielskiego umo¿liwia im efektywniejsze samodzielne korzystanie z autentycznych ¼róde³. Znaczna wiêkszo¶æ twierdzi, i¿ przedmioty nauczane w podej¶ciu CLIL pozytywnie wp³ynê³y na komunikatywno¶æ, p³ynno¶æ w u¿ywaniu jêzyka.  Wszyscy uczniowie deklaruj± chêæ kontynuacji nauki jêzyka obcego po ukoñczeniu liceum, a tak¿e wykorzystanie zdobytych umiejêtno¶ci w kontaktach z osobami z poza granic naszego kraju zarówno na uczelni jak i w pracy.


Efekty projektu

Szko³a z powodzeniem kontynuuje nauczanie dwujêzyczne od wrze¶nia 2017r. Przedmiotami nauczanymi w jêzyku angielskim s± wiedza o spo³eczeñstwie oraz wiedza o kulturze. We wrze¶niu 2018 powsta³a kolejna klasa dwujêzyczna o profilu humanistycznym, do której zrekrutowano wiêksz± ilo¶æ uczniów ni¿ w roku poprzednim. Jest to kontynuacja pierwszej w województwie ¶wiêtokrzyskim klasy dwujêzycznej na poziomie liceum.
Upowszechnianie dzia³añ projektowych przyczyni³o siê do zaanga¿owania nauczycieli przedmiotów ¶cis³ych tj. biologii, chemii i matematyki we wdra¿anie i poszerzenie zakresu przedmiotów nauczanych dwujêzycznie w II LO w Koñskich.

Dokumentacja


O dwujêzyczno¶ci w II LO w Koñskich w prasie i innych mediach

https://echodnia.eu/swietokrzyskie/beata-salata-z-nowego-liceum-w-konskich-czasy-dyrektorow-siedzacych-z-biurkiem-dawno-sie-skonczyly/ar/13069909

http://www.tvswietokrzyska.pl/wiadomosci/powiat-konecki/item/23064-humanistycznie-w-dwoch-jezykach.html

http://www.tvswietokrzyska.pl/wiadomosci/powiat-konecki/item/26489-to-byl-bardzo-dobry-pomysl.html

https://kielce.tvp.pl/34743476/dwujezyczne-szkoly-przyszlosc-nauczania

https://jarubasadam.pl/swietokrzyska-rada-ds-dwujezycznosci/

http://konecki24.pl/2017/12/13/mistrzynie-nowoczesnej-edukacji/